torsdag 2. april 2015

Deilig i solen, men iskaldt i skyggen

De siste dagene har til og med Bergen fått litt snø. Jeg tror det er mange uker siden snøen la seg på bakken her, men i går kom det flere cm og det ble helt hvitt i hagen. I dag er det ganske fint vær, litt sol innimellom og ingen nedbør, så mesteparten av snøen er allerede smeltet. Jeg gjorde meg klar for litt kosearbeid i hagen, men da jeg kom ut fikk jeg merke at det var en isende trekk som slett ikke var behagelig. Da ble det å ta noen bilder med telefonen før jeg trakk inn igjen til varmen i stuen. Litt flere blomster har åpnet seg de siste dagene, blant annet har blodripsen åpnet sine første rosa klaseblomster. Da vi flyttet hit var det to kjempestore prakteksemplarer på sørsiden mot nabogjerdet. Den ene døde etter noen år, og den andre fulgte på et par år senere. De var kanskje blitt for gamle, men heldigvis hadde den ene gode rotskudd som etter hvert har vokst seg ganske store. Disse begynner blomstringen gjerne i første del av april, så de fyller ofte blomstervaser innendørs i påsken.

Kuleprimulaene begynner å bli nydelige nå. Jeg har plantet dem i grupper med samme farge tidligere, men i fjor begynte jeg å mikse flere farger sammen, så kanskje disse grupperingene blir enda finere. I plenen satte jeg for en del år siden noen løker av snøstjerne, Chionodoxa, som jeg hentet i bestefarshagen. Det har ikke kommet så mange blomster av den tidligere, men i år har det endelig kommet flere, kanskje rundt 30 stykker på et lite område av plenen. Pent er det i hvert fall, synes jeg. De første påskeliljene er også sprunget ut, men de er nesten knekket ned av snøen, så de ble litt vanskelig å fotografere. Heldigvis er det mange knopper på vei, så bilder blir det nok av dem også etter hvert.

Nå håper jeg temperaturen vil stige litt ute, slik at det går an å nyte hagelivet litt mer i påsken. Det er deilig å sitte ute når det er sol, men så snart det kommer en sky foran solen blir det iskaldt.

Ønsker dere alle en riktig fin påske!

Klem fra Anne-Kristin

Primula denticulata


De første blomstene har åpnet seg
Blodrips - Ribes sanguineum
Det er ikke lett å få bildene helt skarpe med I-phonen.
En macrolinse til fotoapparatet står høyt på ønskelisten.
Snøstjerne - Chionodoxa





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar