søndag 8. mars 2015

På tide å prøve seg på en deltakelse - X-faktor

Etter et drøyt halvår i hagebloggverden har jeg oppdaget mange ukentlige utfordringer som går, men jeg har ikke deltatt på noen av dem. Når nå det kom en ny utfordring tenkte jeg at nå er tiden inne. Anne på Moseplassen setter i gang X-faktor, og jeg er med! I reglene står det at jeg skal legge ut bilde av en rosa blomst og skrive historien om denne. Så får jeg se om jeg får til de tekniske delene med linker og annet.

Min aller største rosa favoritt i hagen er denne peonen. Jeg synes blomsten i seg selv er aldeles nydelig med sine lyse rosa kronblader, tett i tett som i den vakreste ballkjole. Fargen er som på cupcake-kremen, slik jeg lager den når datteren min har bursdag i begynnelsen av juli. Den er vidunderlig vakker fra den står i knopp til den er i full blomst.

I tillegg til at blomsten i seg selv er perfekt, er gleden over at den er et arvestykke etter min kjære bestefar minst like verdifull. Bestefar bygget sitt eget hus med tre mål hage da han var over 65 år. Så opparbeidet han hagen med murer, trapper, drivhus, grønnsakhage og blomster og busker i store mengder. I denne hagen fikk jeg som barn mange gode minner for livet. Bestefar døde da jeg var 14 år, men han ga meg en grunnleggende kjærlighet for hagearbeid som aldri vil forsvinne.

Etter at bestemor også døde overtok foreldrene mine huset og hagen. Og da jeg kjøpte hus i 2001 var jeg ute og jobbet i hagen allerede første dagen, selv om det var i midten av november. Våren etter ble de første avleggerne hentet fra bestefarhagen, blant annet denne peonen. Den brukte noen år på å komme i blomst, men nå ser det ut som den virkelig har etablert seg i staudebedet. Jeg har ikke navnet på den, så hvis noen kan hjelpe meg ville jeg blitt glad!

Dette var mitt første bidrag til første X-faktor med tema rosa. Les gjerne flere bidrag her

Klem fra Anne-Kristin



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar