søndag 15. mars 2015

En skikkelig vårsøndag i hagen

Innimellom grenene på en solbærbusk
Denne helgen har solen endelig vist seg skikkelig og temperaturen har vært godt over ti grader midt på dagen. Om nettene har det vært frost, men vi er jo ennå ikke kommet lengre enn til midten av mars, så det er jo naturlig. Likevel har det vært deilig å jobbe i hagen, og solen varmet slik at det ble varmt, selv om jeg bare hadde t-skjorte under arbeidsjakken. Arbeidsoppgavene i hagen står i kø, men jeg bestemte meg for å rydde opp i noen av bedene, slik at krokusene skulle komme helt til sin rett. En gammel stubbe fra en avdød blodrips ble saget bort, og ved roten av duftskjærsminen ble min andre julerose, Helleborus Niger, plantet.
Frosne krokus tidlig en søndag morgen

Lilla krokus som ikke helt har åpnet seg i solskinnet

Stripete krokus med rester av jord fra lukingen

Gulere kan det knapt bli

De smørgule er på hell, men ennå er det noen som er fine


Hvite med lilla striper
Hvite krokus er også fine


Utviding av bed til dobbelt bredde gir plass til mange nye blomster

Dette bedet har tre små rosebusker, noen løkblomster og
oktoberbergknapp. Kanskje jeg skal lage en plan for nyinnkjøp...

Et par av bedene fikk også en utviding i bredden, slik at det skal være god plass både til sommerblomster, og til stauder som skulle bli for fristende når jeg går forbi. Etter flere år med heller dårlig stell er det deler av staudebedene som trenger skikkelig opprensking. Enkelte steder er det vanskelig å gjøre for mye, for jeg er usikker på hva som er ugress og hva som er stauder. De delene får vente et par måneder, slik at jeg har bedre kontroll. Til tross for dette synes jeg det ble betraktelig bedre i hagen, og premierte meg selv med en tur til hagesenteret. Jeg håpet å finne noen fine våriris i andre farger enn den mørke blå som jeg allerede har, men fant ikke noen. De må vel kanskje bestilles på nettet? Likevel kom jeg ikke tomhendt tilbake for jeg fant en rutelilje, Fritillaria meleagris, som jeg ikke har fra før. I tillegg ble det noen plantebokser og småpotter til prikling, så kan den jobben også gjøres etter hvert.

Dette har vært krokusenes helg, så jeg viser litt av fargerikdommen de gleder meg med.

Ha en fin søndagskveld!

Klem fra Anne-Kristin

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar